For virksomheder og private
Grundlaget for økonomiske beslutninger
Personlig rådgivning med ét fokus
Overdragelse af virksomhed og arv
Få styr på hele den økonomiske pakke
Forberedelse øger chancen for succes
Rådgivning på baggrund af solid erfaring
Med vægt på sparringen
Køb og salg af virksomhed
Styrk dine kompetencer til at hjælpe ejerledere
Få mere viden
Har du sikret dig og dine?
Der kan være koldt og ensomt på toppen
Økonomi,administration og investering
Er du iværksætter, eller overvejer du?
Skab et stærkt team
Driver du virksomhed ud fra mavefornemmelser
For dig mellem 13-17 år
Fra 1. januar 2024 opkræves grundskyld for ejerboliger på en anden måde end tidligere. Og dette kan give udfordringer i bogholderiet.
Hvis et selskab ejer en ejerbolig, opkræves grundskyld via selskabets skattekonto. Opkrævningen sker i 2 årlige rater. Betalingen til skattekontoen for grundskyld, kan ikke særskilt registreres som betaling af grundskyld. Der er udelukkende tale om at indbetalinger dækker den først opståede gældspost.
Denne opkrævningsform vil formentligt ikke give udfordringer. Før i tiden skete opkrævningen på et separat indbetalingskort. Nu sker det blot via skattekontoen. Afregningen af grundskyld skal naturligvis indgå i bogholderiet.
Hvis en beboelsesejendom er ejet af en fysisk person, vil opkrævning af grundskylden ske via forskudsopgørelsen. Det vil sige sammen med personens øvrige betaling af skat. For en udlejningsejendom, skal dette bogføres i udlejningsejendommens regnskab.
Hvis afregningen sker som en del af B-skat over 10 rater, skal grundskyld bogføres med 1/10 som omkostning i bogføringen for udlejningsejendommen, med modpost på mellemregningskontoen/refusion. Eller med det samlede beløb ultimo året.
Hvis afregningen sker dels via B-skat (10 rater) og dels via A-skat (12 gange), skal bogføringen deles op efter en forholdsmæssig fordeling. Det virker ganske omstændigt.
Man kunne overveje, om ikke det kunne være hensigtsmæssigt, at bogføre
Man må ikke bogføre den samlede grundskyld primo året, hvor den ikke er forfalden endnu.
Hvis en ejerbolig har flere ejere, som alle er fysiske personer, forventer vi der sker opkrævning hos hver ejer med den registrerede ejerandel.
For øvrige ejerboliger med flere ejere (fx hvor selskaber, foreninger og personer ejer en ejendom sammen) vil der blive registreret en ”hovedejer”. Opkrævningen sker hos denne hovedejer. Hovedejeren må således foretage videre opkrævning hos de andre deleejere. Hvis vi antager at der er tale om en udlejningsejendom, vil omkostningen til grundskyld skulle indgå i bogholderiet. Og man vil som følge af dette se forskellige typer af bilag i regnskabet for udlejningsejendomme med delvist ejerskab.
Kontakt os som altid, hvis du vil vide mere.