Tre trin til hurtigere betaling fra dine debitorer

Hurtigere betaling fra dine debitorer giver bedre likviditet og mindre risiko for tab. Læs hvordan du med få ændringer i dine procedurer kan forbedre mulighederne for hurtigere betaling fra dine debitorer.


ORDRERNE kommer ind, og arbejdet bliver udført. Men hvordan går det med at få faktureret kunderne, så de får betalt for det udførte arbejde? Og hvordan går det med de fakturaer, du har sendt afsted? Står de i ringbind og venter på at blive manuelt gennemgået og tjekket af til betalinger i banken? Kunder, der trækker betalingen, skader din likviditet, så du kan risikere at skulle låne flere penge i banken til at finansiere din virksomhed. Jo længere tid, der går uden betaling, des større er risikoen for, at du ender uden betaling.

Fakturér straks og hav styr på aftalerne
Lige så snart du har udført dit arbejde hos din kunde, skal du afslutte sagen og sende en faktura. Jo længere tid, du er om at sende en faktura, des længere tid vil nogle kunder være om at betale. Nogle kunder vil også være mere tilbøjelige til at finde fejl og mangler efterfølgende eller sige, at eventuelt ekstraarbejde ikke skal faktureres. Hav derfor styr på dine aftaler om, hvad arbejdet omfattede og eventuelle ekstraarbejder, som I er blevet enige om.

Send en påmindelse hurtigt
Nogle kunder vil altid trække betalingen, uanset hvor godt et arbejde du har udført, og fakturaen er sendt straks efter afslutning af arbejdet. Lav derfor en procedure, hvor du beslutter, hvilke af dine kunder der skal have en påmindelse, inden betalingsfristen er udløbet, hvem der skal have en påmindelse dagen efter betalingsfristen er udløbet, og hvem der skal have lidt mere snor. Overvej også, om rykkeren skal sendes per post, mail eller eventuelt på en SMS med link til MobilePay eller andre betalingsmuligheder. Det skal være let for din debitor at betale, når de modtager din påmindelse om betaling.

Brug digitale værktøjer til fakturaopfølgning
Der findes en lang række digitale værktøjer, du kan benytte til at følge op på betalingerne fra dine debitorer. Med et digitalt fakturaopfølgningssystem eller et inkassosystem kan du bevare overblikket over dine debitorer uden at bruge mange ressourcer på overvågning og manuel udsendelse af påmindelser. Det er vigtigt at integrere dit økonomisystem og inkassoværktøj, eller at systemerne på anden måde kan udveksle oplysninger om fakturaerne, så processen reelt bliver automatiseret, og du slipper for manuelle indtastninger.

Udgivet 12/01/2020

Book møde

Efter et møde med dig, hvor vi lærer hinanden at kende og gennemgår din situation og ønsker, kan vi varetage os alt det praktiske.
Book et møde
Idégrundlaget for revisorvirksomheden
Døssing & Partnere er at drive en godkendt revisorvirksomhed, der leverer kvalitetsydelser til kunderne til konkurrencedygtige priser.

Kontakt

4824 7314
dossing@dossing.dk
Roskildevej 12A
3400 Hillerød
Google Maps
Døssing & Partnere © 2021
CVR.: 42491748