For virksomheder og private
Grundlaget for økonomiske beslutninger
Personlig rådgivning med ét fokus
Overdragelse af virksomhed og arv
Få styr på hele den økonomiske pakke
Forberedelse øger chancen for succes
Rådgivning på baggrund af solid erfaring
Med vægt på sparringen
Køb og salg af virksomhed
Der kan være koldt og ensomt på toppen
Driver du virksomhed ud fra mavefornemmelser
Er du iværksætter, eller overvejer du?
Skab et stærkt team
Har du sikret dig og dine?
LEDERnetværk med fokus på erhvervsmæssig sparring
Økonomi, administration og investering
Bruger du din tid rigtigt?
Få mere viden
Sørg for korrekt kørselsregnskab og separate leasing aftaler ifm splitleasing.
Brancheorganisationen FSR – danske revisorer har orienteret om en ny kendelse fra Landsskatteretten SKM 2017. 491.
Læs om her hvilke regler der skal overholdes, således at man ikke risikerer, at splitleasingen medfører beskatning af fri bil – dette på trods af at bilen er udstyret med GPS-overvågning, som viser bilens placering ned til mindste decimal.
Hvad er splitleasing?
En person indgår 2 aftaler med et leasingselskab om leasing af en personbil på hvide plader –en aftale på selskabets vegne om den erhvervsmæssige kørsel og en aftale på hovedaktionærens vegne om den private kørsel.
Fordelingen af leasingydelsen foregår ud fra faktisk kørsel, således at den private del betales af personen og den erhvervsmæssige del betales af firmaet.
Hvad var sagens omdrejningspunkt?
Landsskatteretten gav i den konkrete sag SKAT ret i, at hovedaktionæren havde haft korrekt ført kørselsregnskab og blev derfor beskattet af fri bil i henhold til de skematiske regler i ligningslovens § 16, stk. 4.
Retten mente, at der var 3 ting galt med konstruktionen:
1) Der var ikke ført behørig kørebog. Det var ikke nok, at man kunne tracke bilen ud fra GPS-overvågningen.
2) Kørebogen skal kontrolleres løbende –det er ikke nok at fordeling og afregning skete en gang om året.
3) Der skal indgås 2 separate aftaler. I sagen var der indgået en aftale, hvor lejer nr. 1 og lejer nr. 2 var specificeret. Det var altså ikke godt nok. Man skal lave 2 dokumenter.
Læs mere om den konkrete sag samt grundlaget for afgørelsen her: https://skat.dk/data.aspx?oid=2250607