For virksomheder og private
Grundlaget for økonomiske beslutninger
Personlig rådgivning med ét fokus
Overdragelse af virksomhed og arv
Få styr på hele den økonomiske pakke
Forberedelse øger chancen for succes
Rådgivning på baggrund af solid erfaring
Med vægt på sparringen
Køb og salg af virksomhed
Der kan være koldt og ensomt på toppen
Driver du virksomhed ud fra mavefornemmelser
Er du iværksætter, eller overvejer du?
Skab et stærkt team
Har du sikret dig og dine?
LEDERnetværk med fokus på erhvervsmæssig sparring
Økonomi, administration og investering
Bruger du din tid rigtigt?
Få mere viden
NU skal det være slut med snyd med dagpenge og manglende indeholdelse af A-skat. Folketinget har vedtaget en lov, som giver Skatteforvaltningen ekstra mulighed for at kontrollere virksomheder, som er under mistanke om at beskæftige personer, der arbejder sort og dermed undlader at betale skat. Det betyder i praksis, at hvis Skatteforvaltningen mistænker, at eksempelvis en restaurant har medarbejdere, der ikke er registreret som ansatte og bliver aflønnet sort, kan Skatteforvaltningen pålægge virksomheden enten at føre en elektronisk logbog eller benytte et anerkendt lønadministrationssystem. Elektronisk logbogI dag kan virksomheder blive pålagt at føre en papirbaseret logbog, men fra 1. juli 2020 bliver pålægget erstattet af en elektronisk logbog. Virksomheden skal allerede efter tre hverdage, fra de har modtaget et skriftligt pålæg om logning, påbegynde logningen af medarbejdere, som er beskæftiget i virksomheden. Påbuddet varer 12 måneder ad gangen, og der skal være oplysninger om dato, navn, cpr-nummer, lønbeløb til den ansatte samt daglig start- og forventet sluttidspunkt for arbejdsdagen. Anerkendt lønsystemSom noget nyt kan Skatteforvaltningen desuden pålægge virksomheder at benytte et anerkendt lønadministrationssystem, såsom Danløn og Dataløn, der er registreret som leverandør af lønadministrationsydelser. Virksomhederne kan indsende bemærkninger til Skatteforvaltningen, inden de bliver tvunget til at bruge et anerkendt lønsystem, og en tidsfrist til brug af et anerkendt lønsystem vil formentlig fremgå af Skatteforvaltningens afgørelse om eventuel brug af et anerkendt lønsystem. Det er virksomheden selv, der skal betale udgiften til lønsystemet. Den elektroniske logbog og muligheden for at blive pålagt brug af et eksternt lønadministrationssystem gælder fra den 1. juli 2020.